Strategie terapeutyczne w pracy z pacjentem z echolalią
red. Aleksandra Sęk Echolalia to powtarzanie dźwięków, które usłyszało się z otoczenia. Zjawisko echolalii pojawia się kiedy dziecko gaworzy, czyli między trzecim a ósmym miesiącem życia. Dzięki temu zjawisku dziecko stosując onomatopeje, potrafi odróżnić pierwsze dźwięki przedmioty, zjawiska, zwierzęta – przypisuje im znaczenie. Przykłady:dziecko kiedy
Wpływ funkcji biologicznych w przestrzeni orofacjalnej na prawidłowy zgryz
red. Aleksandra Sęk Ortodonci nazywają wady zgryzu. Logopedzi nazywają zaburzenia mowy. Wspólnetezy jakie przyjmują obie te specjalistyczne zawody to stwierdzenia, że:● przestrzeń orofacjalna jest wspólną przestrzenią pracy, ponieważ występują w niejzarówno wady zgryzu, jak i wady wymowy,● poszukiwawczy etiologię wad wymowy i wad zgryzu, tak
Techniki czaszkowo – twarzowe. Pomost pomiędzy fizjoterapeutami i logopedami
red. Aleksandra Sęk Przed palpacją i pracą manualną ważna jest znajomość i ciągłe doskonalenie się w anatomii.W tym anatomii przede wszystkim: głowy, szyi w tym: krtani i gości gnykowej. Dodatkowoklatki piersiowej: w tym ramion i łopatek.Przed przystąpieniem do terapii manualnej należy:– zadbać o prawidłową pozycję
Stymulacja funkcji słuchowych u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
red. Aleksandra Sęk ➔ Percepcja słuchowa – identyfikowanie obiektów dźwiękowych z otoczenia, napodstawie charakterystycznych dźwięków. ➔ Słuchanie – fizjologiczny odbiór bodźców słuchowych, które możliwe jest dziękianalizatorowi słuchu. Słuchanie polega na skupieniu uwagi słuchowej na dźwięku,który dobiega z otoczenia. Sami skupienie uwagi na bodźcu słuchowym nie
Rozszczep wargi i podniebienia – zasady postępowania – wielospecjalistyczna opieka lekarska i terapeutyczna
red. Aleksandra Sęk Rozszczepy są najczęściej występującą wadą wrodzoną wśród ludzi. 0,5-1,6 %społeczeństwa ma wady rozszczepowe. Kiedy sprawdzimy częstość występowania wadrozszczepowych jest to 1 na 700 urodzeń. Liczby te mogą różnić się od siebie w zależnościod regionu geograficznego. Wady rozszczepowe obejmują:❖ wargę,❖ wyrostek zębodołowy,❖ podniebienie.
Zgryz otwarty – oddziaływanie logopedyczne
red. Aleksandra Sęk W przypadku zgryzu otwartego oceniana jest szpara niedogryzowa, która jest długością między brzegami siecznymi siekaczy żuchwy i szczęki. Zgryz otwarty diagnozujemy, kiedy pacjent po złączeniu górnego łuku zębowego z dolnym łukiem ma między łukami przerwę po obu stronach łuku. Najczęstszymi logopedycznymi problemami
Dysleksja w ujęciu sensomotorycznym
red. Aleksandra Sęk Słowa kluczowe: dysleksja, sensomotoryka, dysleksja sensomotoryczna. Jak nauczyć dziecko planowania ruchu, które jest niezbędne do prawidłowej nauki mowy, czytania, pisania stymulując funkcje motoryczne dziecka: Stymulacja motoryki dużej a. równowaga:– wchodzenie i schodzenie ze schodów – chód wzdłuż linii, chodnika– jazda na rowerze,
Metoda Ułatwionej Komunikacji w pracy z dzieckiem niemówiącym
red. Aleksandra Sęk Metoda Ułatwionej Komunikacji w pracy z dzieckiem niemówiącym. Słowa kluczowe: metoda, ułatwiona komunikacja, dzieci niemówiące, narzędzie usprawniające mowę. Metoda Ułatwionej Komunikacji (ang. Facilitated Communication – FC) została wprowadzona na początku lat osiemdziesiątych XX wieku, przez Rosemary Crossley w Australii. Na początku metodę
Terapia logopedyczna dziecka z autyzmem
red. Aleksandra Sęk Terapia logopedyczna dziecka z autyzmem.Słowa kluczowe: autyzm, spektrum autyzmu, terapia. Najczęstsze problemy diagnostyczne w funkcjonowaniu dziecka z autyzmem na przykładzie trzeciego roku życia dziecka (Korendo M., 2019, 2021): System językowy nie rozwija się w sposób normatywny: problem z percepcją, trudności z połączeniem
Od mówienia do karmienia
red. Aleksandra Sęk Od mówienia do karmienia. Programowanie ścieżki neuromotorycznej dla ruchów skierowanych na obie aktywności poprzez ćwiczenia karmienia. Niedojrzałością neuromotoryczną (neuromotor immaturity – NMI) mówić można kiedy nie występują uszkodzenia neurologiczne lecz nieprawidłowe funkcjonowanie odruchów pierwotnych, często odruchy te są niewyhamowane, mogą też być nierozwinięte
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych w terapii logopedycznej
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych, w tym żuchwy, warg, języka i podniebienia miękkiego. Najlepszą pozycją...
Dyspraksja i apraksja mowy. Sensoryczno-motoryczne podejście do terapii logopedycznej
red. Aleksandra SękSłowa kluczowe: dyspraksja mowy, apraksja mowy.Apraksja mowy ma charakter motoryczny, który jest deficytem o podłożu lingwistycznym, który skupia się wokół zaburzeń planowania i programowania ruchów narządów mowy. Synonimy stosowane klinicznie to afemia i korowa dyzartria. Oto inne zaburzenia apraksji, które często współwystępują z
Funkcje fonologiczne – diagnoza i terapia ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu
W terapii dzieci z dyslalią często zbytnią uwagę poświęca się na wywołanie konkretnej głoski przy nieprawidłowej...
AFAZJA: podstawy teoretyczne – pojęcie afazji dziecięcej, przyczyny, typy afazji
Afazja według Styczek to całkowita lub częściowa zanik umiejętności posługiwania się językiem (w tym...
Międzyzębowa wymowa t, d, n, l – diagnoza i terapia logopedyczna
Cechy fonetyczne głoski [t]: ustna, bezdźwięczna, przedniojęzykowo-zębowa, zwarto-wybuchowa, twarda...
Diagnoza afazji dziecięcej
Co odpowiada za powstawanie mowy?: - kora mózgowa, - nerwy czaszkowe, przede...
Terapia zaburzeń mowy po udarze mózgu
Afatyk to pacjent, który bardziej czuje niż wie, ponieważ nie potrafi zaplanować swojej wypowiedzi...
Makroglosja w praktyce logopedycznej
Orofacjologopedia bada zaburzoną realizację fonemów, która jest skutkiem nieprawidłowości anatomicznych narządów mowy...
Diagnoza neurologicznych zaburzeń mowy po udarze mózgu (afazja, dyzartria, anartria)
Diagnoza: 1. Ocena neurologiczne w tym wyniki badania neurologicznego i rozpoznanie kliniczne dotycząca...
Żuchwa w pracy logopedycznej
Mięśnie żucia a żuchwa: żuchwa bierze udział w procesie rozdrabniania pokarmu, czyli w żuciu. Kiedy...
Terapia dziecka zagrożonego dysleksją w przedszkolu
„Dysleksja – to trudności w linearnym opracowaniu informacji: symbolicznych, czasowych, motorycznych...
Wykorzystanie techniki tapingu w terapii logopedycznej
Aby potrafić dobrze tapingować, należy opanować bezbłędnie mięśnie twarzy i mięśnie żucia, pod kątem przyczepów...
Stosowanie regulatorów MFS – o metodach wspomagających terapię miofunkcjonalną
Zestaw silikonowych stymulatorów wspomagających terapię miofunkcjonalną. Głównym celem....
Dlaczego praca manualna z ciałem niemowlaka jest niezbędna do terapii logopedycznej?
Fizjoterapia u niemowlaków zapewnia: uzyskanie najlepszej pozycji do oddychania niemowlęcia...
Zaburzenia zmysłów u osób po incydencie neurologicznym
Warunkiem właściwego rozwoju motorycznego jest prawidłowe funkcjonowanie zmysłów...
Staw skroniowo-żuchwowy i zdrowie w ujęciu chirodontycznym
Wpływ na rozwój narządu żucia mają: pozycja głowy w pozycji skorygowanej a nawykowej...
Terapia ucznia z dysleksją w szkole
Wiadomo, że są zjawiska, które mogą nas niepokoić, kiedy obserwujemy swoje dziecko i być podstawą...
Metoda audytywno – werbalna w terapii dzieci z uszkodzonym słuchem
Metoda audytywno - werbalna oparta jest na odbiorze dźwięków przez kanał słuchowy, polega na uczeniu się w...
Niemowlę u logopedy – podejście holistyczne
Zalety oddania niemowlaka z trudnościami z karmieniem w ręce neurologopedy. Neurologopeda: jest...
Nadwrażliwość w sferze orofacjalnej – rozwiązanie terapeutyczne
Logopeda diagnozując sprawdza narządy mowy, jego funkcje i napięcie mięśniowego pacjenta. W terapii...
Kinestezja artykulacyjna i praksja oralna
Niezbędne do nadawania mowy jest czucie głębokie, które posiada umiejętność czucia ułożenia...
Jak spowolnić bardzo szybką i niewyraźną mowę u osoby dorosłej?
Zjawiska fonetyczne, które spowodowane są zbyt szybką i niewyraźną mową pacjenta (A.Siudak): A. Metatezy: a. Metatezy...
Ortodoncja dla logopedów – diagnoza i terapia funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontycznym
Diagnoza i terapia funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontycznym obejmuje:...
Diagnoza logopedyczna w przedszkolu
Diagnoza logopedyczna w przedszkolu to innymi słowy badania przesiewowe, które wykonuje się z początkiem...
Praca manualna na obszarze czaszki i twarzoczaszki w terapii logopedycznej
Logopedzi, neurologopedzi, fizjoterapeuci, osteopaci pracujący manualnie na obszarze czaszki i...
Innowacyjne zajęcia logopedyczne i pedagogiczne – język migowy dla każdego
Podstawowe pojęcia z surdologopedii: 1. Słabosłyszący - osoba, która posiada lekki / umiarkowany ubytek...
Elementarz logopedy – praca w przedszkolu integracyjnym. Organizacja pracy, dokumentacja, wskazówki na start
Diagnoza logopedyczna. Pierwsze spotkania dziecka z logopedą będą opierać się na diagnostyce...
Seplenienie boczne – diagnoza, metody korekcji, terapia logopedyczna
Jaka jest różnica pomiędzy seplenieniem międzyzębowym a seplenieniem bocznym? a) sposób...
Ankyloglosja – terapia przed i po zabiegu
Dlaczego tak ważna jest opieka logopedy przed i po zabiegu podcięcia wędzidełka? Zadaniem logopedy jest...
Kroki milowe w rozwoju niemowlęcia a nabywanie sprawności języka
Co to jest język? Język to system znaków, który po poznaniu i opanowaniu umożliwia nam wejście...
Opinie uczestników szkoleń

Wspaniałe szkolenie. Profesjonalnie przygotowane, masa pomysłów, dużo materiałów do pobrania. Ogrom pomysłów i świetna atmosfera. Dziękuję!
Mariola Nowakowska

Bardzo ciekawe szkolenie, wiele konkretnych wskazówek . Prowadząca chętnie dzieli się swoją wiedzą praktyka, bardzo rzetelnie przygotowuje szkolenia. Polecam.
Beata Rutkowska

Bardzo polecam szkolenia, są profesjonalne, dużo praktycznych wskazówek, ciekawa forma przekazu.
Katarzyna Malicka

Bardzo bardzo ciekawe szkolenie. Prowadząca przekazuje dużo wskazówek. Bardzo sympatyczna i dobrze się jej słucha 🙂 Polecam i czekam na obiecane szkolenie z pomocy logopedycznych i połykania.
Basia Milosz

Najlepsze szkolenie w jakim uczestniczyłam w ostatnim czasie. Konkret i praktyka 🙂
Agnieszka Rogowicz

Dużo aktualnej wiedzy i praktycznych informacji. Pani Anna to niesamowity praktyk. Dziękuję
Marlena Klicka

Szkolenie Pani Anny Jaźwińskiej-Chren przeszło najśmielsze oczekiwania, dawno nie odświeżyłam sobie tak konkretnie mojej wiedzy. Wiedza w pigułce, brakuje tego po moich studiach, po praktykach. Prowadząca na medal!
Krystyna Rećko