- Posted on
- Teczka Logopedy
- No Comments
red. Aleksandra Sęk
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych, w tym żuchwy, warg, języka i podniebienia miękkiego. Najlepszą pozycją żuchwy jest swobodne jej opadanie. Istotne jest, aby przed pracą narządów artykulacyjnych odpowiednio je rozgrzać. Np.: przy zbyt szerokim otwarciu żuchwy może dojść nadmiernej pracy w stawie skroniowo-żuchwowym i przeciążenia go. Dlatego warto znaleźć złoty środek, który wpasowuje się w poniższy zestaw ćwiczeń. Usta odpowiadają za krągłość samogłosek i sprężystość spółgłosek. Język również powinien być swobodny, gdyż jego napięcie uniemożliwi przepływ fali dźwiękowej. Język bez napięć jest dobrym przepisem na otwarcie krtani, uzyskanie dobrego rezonansu i prawidłowej artykulacji. Wykonując zestaw ćwiczeń, staraj się kontrolować pozycję podniebienia miękkiego i ruchliwość języczka.
1. Ćwiczenia żuchwy
#speech #speechtheraphy #teczka logopedy #szkoleniaonline #kursyonline
Bibliografia:
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych, w tym żuchwy, warg, języka i podniebienia miękkiego. Najlepszą pozycją żuchwy jest swobodne jej opadanie. Istotne jest, aby przed pracą narządów artykulacyjnych odpowiednio je rozgrzać. Np.: przy zbyt szerokim otwarciu żuchwy może dojść nadmiernej pracy w stawie skroniowo-żuchwowym i przeciążenia go. Dlatego warto znaleźć złoty środek, który wpasowuje się w poniższy zestaw ćwiczeń. Usta odpowiadają za krągłość samogłosek i sprężystość spółgłosek. Język również powinien być swobodny, gdyż jego napięcie uniemożliwi przepływ fali dźwiękowej. Język bez napięć jest dobrym przepisem na otwarcie krtani, uzyskanie dobrego rezonansu i prawidłowej artykulacji. Wykonując zestaw ćwiczeń, staraj się kontrolować pozycję podniebienia miękkiego i ruchliwość języczka.
1. Ćwiczenia żuchwy
- Ćwiczenie 1: wyobraź sobie, że puszczasz całusa osobie po drugiej stronie ulicy, postaraj się, aby wargi były mocno naprężone i tworzyły długi dziubek, puść 30 całusów.
- Ćwiczenie 2: wyczuj palcami miejsce, gdzie znajduje się staw skroniowo-żuchwowy, poruszaj lekko żuchwą i masuj znalezione miejsce przez około minutę.
- Ćwiczenie 1: wykonuj dziubek naprzemiennie z uśmiechem, staraj się utrzymać rytm oraz pracę mięśni twarzy, w tym przede wszystkim mięśnia okrężnego ust.
- Ćwiczenie 2.
„Półuśmiechy”:
a) unieś prawy kącik ust do góry, wykorzystując mięśnie twarzy i rozluźnij mięśnie, następnie unieś lewy kącik ust do góry i rozluźnij, wykonaj 20 powtórzeń,
b) wykonuj dźwiganie kącików ust podwójnie, czyli dwa razy podnieś prawy, dwa razy lewy, powtarzaj to ćwiczenie 30 sekund. - Ćwiczenie 3: masuj wargi zębami, górną i dolną wargę, bądź delikatny, w kolejnym etapie wyobraź sobie, że rozcierasz pomadkę na ustach.
- Ćwiczenie 4: spróbuj pocałować dziubkiem swoje ucho, staraj się, aby żuchwa była nieruchoma, pracę
mają wykonywać tylko mięśnie twarzy, nie poddawaj się i wierz, że jest to możliwe.
a) w prawo przez 20 sekund,
b) w lewo przez 20 sekund.
- Ćwiczenie 1: wycofuj podstawę języka, w kolejnym etapie staraj się, aby „język stanął na palcach”.
- Ćwiczenie 2: żuj brzegi języka zębami trzonowymi w celu rozluźnienia całej jego powierzchni.
- Ćwiczenie 3:
wyobraź sobie, że myjesz zęby swoim językiem, oblizuj językiem zęby:
a)po stronie wewnętrznej przy prawidłowej pozycji spoczynkowej żuchwy,
b)po stronie zewnętrznej przy otwartej buzi.
- Ćwiczenie 1: postaraj się ziewnąć kilka razy, przeciągnij się, nie wstydź się wydać z siebie głośniejszych dźwięków, ziewaj z opuszczoną nisko żuchwą i zaobserwuj, jak podnosi się Twoje podniebienie miękkie, podczas ziewania cały organizm dotlenia się i rozluźnia, otwarte gardło wpływa na wydobywany z niego dźwięk, przy tym ćwiczeniu możemy poczuć rozszerzające się gardło i lekko obniżoną krtań.
- Ćwiczenie 2: spróbuj naśladować kasłanie i kaszel z wysuniętym na zewnątrz językiem.
- Ćwiczenie 3: spróbuj emitować dźwięk chrapania.
- Ćwiczenie 4: śmiej się z otwartymi ustami.
#speech #speechtheraphy #teczka logopedy #szkoleniaonline #kursyonline
Bibliografia:
- Praca licencjacka Aleksandry Sęk „Logopedia artystyczna w szkole teatralnej”, Uniwersytet Opolski, Opole, 2021.
- B. Tarasiewicz, „Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik dla nauki emisji głosu”, Kraków 2003.