red. Aleksandra Sęk

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych, w tym żuchwy, warg, języka i podniebienia
miękkiego. Najlepszą pozycją żuchwy jest swobodne jej opadanie. Istotne jest, aby przed pracą narządów artykulacyjnych odpowiednio je rozgrzać. Np.: przy zbyt szerokim otwarciu
żuchwy może dojść nadmiernej pracy w stawie skroniowo-żuchwowym i przeciążenia go.
Dlatego warto znaleźć złoty środek, który wpasowuje się w poniższy zestaw ćwiczeń. Usta
odpowiadają za krągłość samogłosek i sprężystość spółgłosek. Język również powinien być
swobodny, gdyż jego napięcie uniemożliwi przepływ fali dźwiękowej. Język bez napięć jest
dobrym przepisem na otwarcie krtani, uzyskanie dobrego rezonansu i prawidłowej
artykulacji. Wykonując zestaw ćwiczeń, staraj się kontrolować pozycję podniebienia
miękkiego i ruchliwość języczka.

1. Ćwiczenia żuchwy

  • Ćwiczenie 1:
    wyobraź sobie, że puszczasz całusa osobie po drugiej stronie ulicy, postaraj się, aby wargi
    były mocno naprężone i tworzyły długi dziubek, puść 30 całusów.
  • Ćwiczenie 2:
    wyczuj palcami miejsce, gdzie znajduje się staw skroniowo-żuchwowy, poruszaj lekko
    żuchwą i masuj znalezione miejsce przez około minutę.

2. Ćwiczenia warg

  • Ćwiczenie 1:
    wykonuj dziubek naprzemiennie z uśmiechem, staraj się utrzymać rytm oraz pracę mięśni twarzy, w tym przede wszystkim mięśnia okrężnego ust.
  • Ćwiczenie 2.
    „Półuśmiechy”:
    a) unieś prawy kącik ust do góry, wykorzystując mięśnie twarzy i rozluźnij mięśnie,
    następnie unieś lewy kącik ust do góry i rozluźnij, wykonaj 20 powtórzeń,
    b) wykonuj dźwiganie kącików ust podwójnie, czyli dwa razy podnieś prawy, dwa razy
    lewy, powtarzaj to ćwiczenie 30 sekund.
  • Ćwiczenie 3:
    masuj wargi zębami, górną i dolną wargę, bądź delikatny, w kolejnym etapie wyobraź sobie,
    że rozcierasz pomadkę na ustach.
  • Ćwiczenie 4: spróbuj pocałować dziubkiem swoje ucho, staraj się, aby żuchwa była nieruchoma, pracę
    mają wykonywać tylko mięśnie twarzy, nie poddawaj się i wierz, że jest to możliwe.
    a) w prawo przez 20 sekund,
    b) w lewo przez 20 sekund.

3. Ćwiczenia języka

  • Ćwiczenie 1:
    wycofuj podstawę języka, w kolejnym etapie staraj się, aby „język stanął na palcach”.
  • Ćwiczenie 2:
    żuj brzegi języka zębami trzonowymi w celu rozluźnienia całej jego powierzchni.
  • Ćwiczenie 3:
    wyobraź sobie, że myjesz zęby swoim językiem, oblizuj językiem zęby:
    a)po stronie wewnętrznej przy prawidłowej pozycji spoczynkowej żuchwy,
    b)po stronie zewnętrznej przy otwartej buzi.

4. Ćwiczenia podniebienia miękkiego

  • Ćwiczenie 1:
    postaraj się ziewnąć kilka razy, przeciągnij się, nie wstydź się wydać z siebie głośniejszych
    dźwięków, ziewaj z opuszczoną nisko żuchwą i zaobserwuj, jak podnosi się Twoje
    podniebienie miękkie, podczas ziewania cały organizm dotlenia się i rozluźnia, otwarte
    gardło wpływa na wydobywany z niego dźwięk, przy tym ćwiczeniu możemy poczuć
    rozszerzające się gardło i lekko obniżoną krtań.
  • Ćwiczenie 2:
    spróbuj naśladować kasłanie i kaszel z wysuniętym na zewnątrz językiem.
  • Ćwiczenie 3:
    spróbuj emitować dźwięk chrapania.
  • Ćwiczenie 4:
    śmiej się z otwartymi ustami.

Szkolenie z tego zakresu znajdą Państwo poniżej


#speech #speechtheraphy #teczka logopedy #szkoleniaonline #kursyonline

Bibliografia:

  1. Praca licencjacka Aleksandry Sęk „Logopedia artystyczna w szkole teatralnej”,
    Uniwersytet Opolski, Opole, 2021.
  2. B. Tarasiewicz, „Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik dla nauki emisji głosu”,
    Kraków 2003.

Leave a Comment