- Posted on
- Teczka Logopedy
- No Comments
red. Aleksandra Sęk
Metoda Ułatwionej Komunikacji w pracy z dzieckiem niemówiącym.
Słowa kluczowe: metoda, ułatwiona komunikacja, dzieci niemówiące, narzędzie usprawniające mowę.
Metoda Ułatwionej Komunikacji (ang. Facilitated Communication – FC) została wprowadzona na początku lat osiemdziesiątych XX wieku, przez Rosemary Crossley w Australii. Na początku metodę tę stosowano wyłącznie w komunikacji z dziećmi z ludźmi z porażeniem mózgowym, którzy są niemówiący. W późniejszym czasie tę metodę wykorzystywano do rozwoju mowy dla pacjentów z autyzmem i głęboką niepełnosprawnością. Metodę Ułatwionej Komunikacji rozpowszechnił profesor DouglasBiklen z Uniwersytetu w Syracuse. Douglas Biklen i z Rosemary Crossley rozpoczęli przyłączenie tej metody do obszaru alternatywnej i wspomagającej komunikacji (AAC). Metoda Ułatwionej Komunikacji skierowana jest do osób, którym niezbędne jest pomoc w komunikowaniu się, ponieważ pacjenci są niemówiący albo mowa, którą się posługują jest bardzo zaburzona (Przybyła, 2018, 459). Wsparcie komunikacyjne w Metodzie Ułatwionej Komunikacji:
6. Sformułowanie stosownych pytań.
7. Pisanie komentarzy i myśli.
8. Zakreślenie obszaru pracy.
9. Staranie się o wygaszanie i eliminację zachowań, które mogą utrudniać komunikowanie się, takich jak:
➢ wyzwalanie świadomości podopiecznego
➢ wyzbycie się poczucia bycia wyizolowanym przez pacjenta
➢ jest dodatkową szansą w nawiązywaniu nowych kontaktów z ludźmi
➢ buduje więzi
Szkolenie z tego zakresu odbędzie się 10 marca 2023 roku, link do szkolenia
Bibliografia:
#speech #speechtheraphy #teczkalogopedy #szkoleniaonline #kursyonline
Metoda Ułatwionej Komunikacji w pracy z dzieckiem niemówiącym.
Słowa kluczowe: metoda, ułatwiona komunikacja, dzieci niemówiące, narzędzie usprawniające mowę.
Metoda Ułatwionej Komunikacji (ang. Facilitated Communication – FC) została wprowadzona na początku lat osiemdziesiątych XX wieku, przez Rosemary Crossley w Australii. Na początku metodę tę stosowano wyłącznie w komunikacji z dziećmi z ludźmi z porażeniem mózgowym, którzy są niemówiący. W późniejszym czasie tę metodę wykorzystywano do rozwoju mowy dla pacjentów z autyzmem i głęboką niepełnosprawnością. Metodę Ułatwionej Komunikacji rozpowszechnił profesor DouglasBiklen z Uniwersytetu w Syracuse. Douglas Biklen i z Rosemary Crossley rozpoczęli przyłączenie tej metody do obszaru alternatywnej i wspomagającej komunikacji (AAC). Metoda Ułatwionej Komunikacji skierowana jest do osób, którym niezbędne jest pomoc w komunikowaniu się, ponieważ pacjenci są niemówiący albo mowa, którą się posługują jest bardzo zaburzona (Przybyła, 2018, 459). Wsparcie komunikacyjne w Metodzie Ułatwionej Komunikacji:
- Odpowiednie usytuowanie pacjenta w jego postawie ciała.
- Prawidłowe umiejscowienie klawiatury.
- Dopasowanie siedzenia.
- Częste nadsyłanie odpowiedzi zwrotnej piszącemu, które polega na powtórzeniu:
- liter/ litery,
- słowa / słów,
- zdania / zdań
6. Sformułowanie stosownych pytań.
7. Pisanie komentarzy i myśli.
8. Zakreślenie obszaru pracy.
9. Staranie się o wygaszanie i eliminację zachowań, które mogą utrudniać komunikowanie się, takich jak:
- echolalia (formy monolingwalne, echo, usłyszanych słów)
- autoagresja
- agresja
- autostymulacja
➢ wyzwalanie świadomości podopiecznego
➢ wyzbycie się poczucia bycia wyizolowanym przez pacjenta
➢ jest dodatkową szansą w nawiązywaniu nowych kontaktów z ludźmi
➢ buduje więzi
Szkolenie z tego zakresu odbędzie się 10 marca 2023 roku, link do szkolenia
Bibliografia:
- Przybyła Olga. (2018). Doświadczanie wzajemności, czyli o mózgu, języku i komunikacji w autyzmie. W: K. Jędrych, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek (red.), “Przestrzenie spotkania : tom dedykowany Profesor Ewie Jaskółowej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej” (S. 455-467). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
#speech #speechtheraphy #teczkalogopedy #szkoleniaonline #kursyonline