red. Aleksandra Sęk

Słowa kluczowe: dysleksja, sensomotoryka, dysleksja sensomotoryczna.

Jak nauczyć dziecko planowania ruchu, które jest niezbędne do prawidłowej nauki mowy, czytania, pisania stymulując funkcje motoryczne dziecka:

  1. Stymulacja motoryki dużej

a. równowaga:
wchodzenie i schodzenie ze schodów

 chód wzdłuż linii, chodnika
 jazda na rowerze, który nie ma pedałów


b. koordynacja wzrokowo-ruchowa:
 kopanie, turlanie, rzucanie, łapanie piłki
 czynności domowe…


c. ruchy naprzemienne:
 tańczenie
pływanie
 jazda na rowerze, który ma pedały

d. równowaga utrzymywana za pomocą konkretnych ruchów rąk:
 wchodzenie po i z drabiny
 zwis na pręcie ułożonym w poziomie


2.
Trening sprawności manualnej
a. ruchy łokcia:
ćwiczenie polega na wrzucaniu przedmiotów do pojemnika, który stoi
na podłodze o podobnej masie i kształcie
wycieranie stolika czy podłogi
zamiatanie
odkurzanie
– zakładanie i zdejmowanie odzieży czy butów

b. chwyt:
 precyzyjne wkładanie klocków w różnych kształtach do otworów
rzucanie do celu
 malowanie, rysowanie
 zamiatanie szufelką
wkładanie, wyjmowanie i wkładanie przedmiotów w wyznaczonych
miejscach


c. ruchy nadgarstka:
mycie rąk
malowanie palcami
zakręcanie i odkręcanie zakrętek czy pokrywek

czesanie szczotką
karmienie zwierzątek czy lalek
przelewanie wody czy przesypywanie piasku, również za pomocą
specjalnych narzędzi na przykład: łyżeczki
próby przybijania młotkiem
przybijanie pieczątki
samodzielne spożywanie pokarmów

d. precyzyjne ruchy palców:
 praca z ciastoliną, modeliną czy plasteliną
nawlekanie guzików, koralików
rysowanie elementów brakujących
 

3.
Ćwiczenia praksji oralnej.
 

Jak nauczyć dziecko planowania ruchu, które jest niezbędne do prawidłowej nauki mowy,
czytania, pisania stymulując pamięć wzrokową sekwencyjną dziecka:

1. Praca na obrazkach:
kolorowych konkretnych
czarno-białych konkretnych
symbolicznych

Jak nauczyć dziecko planowania ruchu, które jest niezbędne do prawidłowej nauki mowy, czytania, pisania stymulując pamięć wzrokową symultaniczną dziecka:
 
1. Praca na obrazkach:
czarno-białych, kolorowych
kolorowych konkretnych
czarno-białych konkretnych
symbolicznych
 
 
Szkolenie z tego zakresu znajdą Państwo poniżej

Bibliografia:

1. Cieszyńska-Rożek J., 2013. Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków, Centrum Metody Krakowskiej, s.393-395, 417-420.
 


Jeżeli chcą Państwo przeczytać artykuł o podobnej tematyce, zapraszam do przeczytania:

,,Terapia dziecka zagrożonego dysleksją w szkole”, red. Aleksandra Sęk, link:
https://teczka-logopedy.pl/terapia-ucznia-z-dysleksja-w-szkole/
,,Terapia dziecka zagrożonego dysleksją w przedszkolu red. Aleksandra Sęk, link:
https://teczka-logopedy.pl/terapia-dziecka-zagrozonego-dysleksja-w-przedszkolu-2/

 


#speech
#speechtheraphy #teczkalogopedy #szkoleniaonline #kursyonline #dysleksja
#dysleksjasensomotoryczna