- Posted on
- Teczka Logopedy
- No Comments
red. Aleksandra Sęk
Dziecko z niedosłuchem poznaje świat z ograniczonymi zdolnościami umysłowymi i możliwościami poznawczymi. Na skutek tego nabywanie mowy i kształtowanie się jej jest utrudnione. Dzięki specjalnym oddziaływaniom logopedycznym i rehabilitacji słuchu dziecko może stawać pewne kroki w kształtowaniu swojej mowy w świecie dźwięku.
Na co zwraca uwagę diagnoza surdologopedyczna:
Bibliografia:
Dziecko z niedosłuchem poznaje świat z ograniczonymi zdolnościami umysłowymi i możliwościami poznawczymi. Na skutek tego nabywanie mowy i kształtowanie się jej jest utrudnione. Dzięki specjalnym oddziaływaniom logopedycznym i rehabilitacji słuchu dziecko może stawać pewne kroki w kształtowaniu swojej mowy w świecie dźwięku.
Na co zwraca uwagę diagnoza surdologopedyczna:
- określenie problemu: wywiad, obserwacja, badanie mowy,
- percepcja słuchowa, pamięć słuchowa, spostrzegawczość słuchowa, słuch fonematyczny,
- kompetencję językową i komunikacyjną: w tym kohezję, koherencję, system: leksykony, składniowy, fleksyjny, inne problemy,
- rodzaj wady słuchu i przyczyny tej wady.
- wyciszanie dźwięków tła,
- wyeliminowane pogłosu,
- przybliżanie się do dziecka podczas mowy,
- mówienie do ucha, które lepiej słyszy,
- mowa o normalnym natężeniu, odległość bliska od dziecka,
- melodyjny sposób mówienia, pełen ekspresji, utrzymujący rytm mowy,
- stosowanie powtórzeń.
- lepsze rokowania pacjenta, w tym poprawa jakości życia pacjenta,
- skrócona hospitalizacja,
- postępy w rehabilitacji: w tym usprawnienie narządów mowy,
- utrzymanie masy ciała, a nie jej spadek,
Bibliografia:
- Gunia, G. (2013). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej. Kraków.
- Izabela Sochacka, Wybrane aspekty diagnozy surdologopedycznej dziecka z niedosłuchem przewodzeniowym.