red. Aleksandra Sęk


Dziecko z niedosłuchem poznaje świat z ograniczonymi zdolnościami umysłowymi i
możliwościami poznawczymi.
Na skutek tego nabywanie mowy i kształtowanie się jej jest
utrudnione. Dzięki specjalnym oddziaływaniom logopedycznym i rehabilitacji słuchu
dziecko może stawać pewne kroki w kształtowaniu swojej mowy w świecie dźwięku.

Na co zwraca uwagę diagnoza surdologopedyczna:

  • określenie problemu: wywiad, obserwacja, badanie mowy,
  • percepcja słuchowa, pamięć słuchowa, spostrzegawczość słuchowa, słuch
    fonematyczny,
  • kompetencję językową i komunikacyjną: w tym kohezję, koherencję, system:
    leksykony, składniowy, fleksyjny, inne problemy,
  • rodzaj wady słuchu i przyczyny tej wady.

Jakie warunki stwarzać dziecku z niedosłuchem:

  • wyciszanie dźwięków tła,
  • wyeliminowane pogłosu,
  • przybliżanie się do dziecka podczas mowy,
  • mówienie do ucha, które lepiej słyszy,
  • mowa o normalnym natężeniu, odległość bliska od dziecka,
  • melodyjny sposób mówienia, pełen ekspresji, utrzymujący rytm mowy,
  • stosowanie powtórzeń.

U pacjentów chorych neurologicznie przyjmowanie pokarmów drogą dojelitową (PEG)
sprzyja wczesnej terapii, której celem są:

  • lepsze rokowania pacjenta, w tym poprawa jakości życia pacjenta,
  • skrócona hospitalizacja,
  • postępy w rehabilitacji: w tym usprawnienie narządów mowy,
  • utrzymanie masy ciała, a nie jej spadek,

#speech #speechtheraphy #teczkalogopedy #szkoleniaonline #kursyonline

Szkolenie z tego zakresu znajdą Państwo pod linkiem:

https://tiny.pl/w682l

https://tiny.pl/w683r


Bibliografia:

  1. Gunia, G. (2013). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy.
    Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej. Kraków.
  2. Izabela Sochacka, Wybrane aspekty diagnozy surdologopedycznej dziecka z
    niedosłuchem przewodzeniowym.