- Posted on
- Teczka Logopedy
- No Comments
red. Aleksandra Sęk
Co odpowiada za powstawanie mowy?
1) charakterystykę kliniczną,
2) ocenę psychologiczno-pedagogiczną,
3) uwarunkowania społeczne,
4) umiejętności porozumiewania się i wyrażania swoich potrzeb.
Diagnozując nieprawidłowości rozwojowe, specjaliści biorą pod uwagę:
Objawy niedokształcenia mowy o typie afazji:
Co nie występuje u pacjenta z niedokształcenie mowy o typie afazji:
#speech #speechtheraphy #teczka logopedy #szkoleniaonline #kursyonline #afazjadziecięca #afazja #diagnozaafazji #neurologopedia
Bibliografia:
Co odpowiada za powstawanie mowy?
- kora mózgowa,
- nerwy czaszkowe, przede wszystkim te, które odpowiadają za unerwienie narządów mowy: V, VII, IX, X, XII,
- układ pozapiramidowy, który odpowiada za utrzymanie prawidłowego napięcia mięśniowego w obrębie narządów mowy,
- układ oddechowy,
- mięśnie fonacyjne i mięśnie artykulacyjne (Chrościńska-Krawczyk M., 2022,40).
1) charakterystykę kliniczną,
2) ocenę psychologiczno-pedagogiczną,
3) uwarunkowania społeczne,
4) umiejętności porozumiewania się i wyrażania swoich potrzeb.
Diagnozując nieprawidłowości rozwojowe, specjaliści biorą pod uwagę:
- czynniki etiologiczne,
- typu patomechanizmu,
- specyfikę objawów,
- dynamikę ustępowania trudności w komunikacji (Panasiuk J., 2022, 309).
- alalia prolongata, która powstała na skutek zakłóceń w dojrzewaniu poszczególnych struktur mózgowych, opóźniony rozwój mowy jest zwykły czy też prosty
- alalia, która powstała na skutek uszkodzenia struktur mózgowych przed pierwszym rokiem życia, przez co występują trudności z opanowaniem języka,
- niedokształcenie mowy o typie afazji, które powstało na skutek schorzeń neurologicznych powstałych między drugim a szóstym rokiem życia, przez co występuje utrata nabytych wcześniej umiejętności językowych i trudności w zaprogramowaniu na nowo konstrukcji słownych,
- afazja dziecięca, która powstała na skutek uszkodzenia poszczególnych struktur w mózgu po szóstym roku życia, przez co następuje częściowa bądź całkowita utrata nabytych wcześniej umiejętności rozumienia języka i programowania go (Panasiuk J., 2022, 315-316).
- specyficzne objawy,
- niedokształcenie mowy,
- zaburzenia z rozwojem sprawności, jak i kompetencji językowych (Panasiuk J., 2022, 310-311).
Objawy niedokształcenia mowy o typie afazji:
- dezintegracja opanowanych wcześniej struktur języka,
- problemy w aktywizacji języka,
- trudności w integracji mowy,
- deficyt językowy:
- fonetyczno-fonologiczny,
- fleksyjny,
- słowotwórczy,
- leksykalno-semantyczny,
- syntaktyczny,
- narracyjny.
Co nie występuje u pacjenta z niedokształcenie mowy o typie afazji:
- wady anatomiczne w obrębie narządów mowy,
- wady słuchu,
- ograniczenia intelektualne,
- trudności w rozwoju socjalizacji językowej.
#speech #speechtheraphy #teczka logopedy #szkoleniaonline #kursyonline #afazjadziecięca #afazja #diagnozaafazji #neurologopedia
Bibliografia:
- Chrościńska-Krawczyk M., 2022, Diagnoza neurologiczna dzieci [w:] Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
- Panasiuk, J., 2022, Postępowanie logopedyczne w przypadkach alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji [w:] Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.