- Posted on
- Teczka Logopedy
- No Comments
red. Aleksandra Sęk
Warunkiem właściwego rozwoju motorycznego jest prawidłowe funkcjonowanie zmysłów: słuchu, wzroku, czucia powierzchownego, czy też głębokiego. Co ważne, bez sprawności percepcyjnych realizowanych przez zmysły niemożliwe jest samoistne przyswojenie przez człowieka systemu językowego. (M. Michalik)
Zaburzenia zmysłów
1. Zaburzenia autonomiczne przejawiają się:
Droga wzrokowa
Nerw wzrokowy tworzą neuryty komórek wzrokowo-zwojowych siatkówki oka. Droga odruchu wychodzi z neurytów komórek jąder i dochodzi do:
Droga odruchu wychodzi z neurytów komórek tego jądra i dochodzi do:
Droga odruchu wychodzi z neurytów komórek piramidowych, które leżą w zakręcie przyhipokampowego i przechodzą przez koryto, które pokrywa hipokamp. Dalej droga biegnie przez odnogę, trzon i słup sklepienia, aż do ciała suteczkowatego, gdzie znajduje się synapsa. Z ciała suteczkowatego wychodzi:
Bibliografia:
1. „Anatomia prawidłowa człowieka pod redakcją Jerzego Walochy. Ośrodkowy układ nerwowy. Podręcznik dla studentów i lekarzy”, Kraków 2013.
2. „Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka”, redakcja naukowa: Joanna Skibska i Dawid Larysz, Bielsko-Biała 2012.
Warunkiem właściwego rozwoju motorycznego jest prawidłowe funkcjonowanie zmysłów: słuchu, wzroku, czucia powierzchownego, czy też głębokiego. Co ważne, bez sprawności percepcyjnych realizowanych przez zmysły niemożliwe jest samoistne przyswojenie przez człowieka systemu językowego. (M. Michalik)
Zaburzenia zmysłów
1. Zaburzenia autonomiczne przejawiają się:
- a. ogólnym osłabieniem organizmu,
- b. częstym i nagłym wzrostem ciśnienia,
- c. nierównomiernym biciem serca,
- d. problemami z oddechem,
- e. występowaniem szumów usznych i padaczki,
- a. niekiedy paraliżem czy też niedowładem połowiczny,
- b. apraksją,
- c. agrafią,
- d. problemami z koordynacją ruchową,
- e. dysfagią,
- f. dyzartrią,
- a. niedowidzeniem połowiczym,
- b. agnozją, czyli niemożnością rozpoznania znanych nam przedmiotów, wydarzeń,
- c. aleksją, czyli niemożnością rozpoznania liter,
- d. prozopagnozją, czyli trudnościami z rozpoznawaniem twarzy,
- e. achromatopsją, czyli trudnościami z rozpoznawaniem kolorów,
- f. zjawiskami powidoku,
- g. efektem promieniowania tła,
- h. foto wrażliwością,
- a. problem ze zrozumieniem mowy,
- b. rozkojarzeniem, trudnościami ze skupieniem słuchu na mowie i nieodpornością na dystraktory,
- c. głuchotą starcza,
- d. zaburzeniami słuchu fizycznego,
- e. zaburzeniami słuchu fonemowego,
- f. szumami usznymi.
Droga wzrokowa
Nerw wzrokowy tworzą neuryty komórek wzrokowo-zwojowych siatkówki oka. Droga odruchu wychodzi z neurytów komórek jąder i dochodzi do:
- pęczka podłużnego przyśrodkowego,
- pęczka podłużnego grzbietowego,
- jąder i dróg układu pozapiramidowego,
- jądra dodatkowego nerwu okoruchowego,
Droga odruchu wychodzi z neurytów komórek tego jądra i dochodzi do:
- pęczka podłużnego przyśrodkowego,
- jądra wzgórka górnego
- jąder i dróg układu pozapiramidowego.
Droga odruchu wychodzi z neurytów komórek piramidowych, które leżą w zakręcie przyhipokampowego i przechodzą przez koryto, które pokrywa hipokamp. Dalej droga biegnie przez odnogę, trzon i słup sklepienia, aż do ciała suteczkowatego, gdzie znajduje się synapsa. Z ciała suteczkowatego wychodzi:
- droga suteczkowo-wzgórzowa, która dochodzi do jądra przednego wzgórza, neuryty komórek jądra przedniego wzgórza idą do kory zakręty obręczy w płacie czołowym,
- droga suteczkowo-nakrywkowa, która dochodzi do jąder tworu siatkowatego w nakrywce śródmózgowia,
- droga suteczkowo-międzykonarowa, która biegnie do jądra międzykonarowego.
Bibliografia:
1. „Anatomia prawidłowa człowieka pod redakcją Jerzego Walochy. Ośrodkowy układ nerwowy. Podręcznik dla studentów i lekarzy”, Kraków 2013.
2. „Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka”, redakcja naukowa: Joanna Skibska i Dawid Larysz, Bielsko-Biała 2012.