- Posted on
- Teczka Logopedy
- No Comments
red. Aleksandra Sęk
Co to jest język?
Język to system znaków, który po poznaniu i opanowaniu umożliwia nam wejście do świata komunikacji międzyludzkiej, budując przy tym tożsamość kulturową, jak i mając możliwość identyfikacji z wybraną grupą etniczną. Funkcje języka: poznawcze, grupotwórcze, interakcyjne.
Na czym polega rozwój języka?
Kamienie milowe w rozwoju mowy dziecka:
*Fazy zdolności nabywania języka (Locke 1997):
Bibliografia:
Co to jest język?
Język to system znaków, który po poznaniu i opanowaniu umożliwia nam wejście do świata komunikacji międzyludzkiej, budując przy tym tożsamość kulturową, jak i mając możliwość identyfikacji z wybraną grupą etniczną. Funkcje języka: poznawcze, grupotwórcze, interakcyjne.
Na czym polega rozwój języka?
- na budowaniu systemu językowego,
- na budowaniu świadomości jakie relacje zachodzą między formą i znaczeniem,
- na wyznaczaniu relacji i związków pomiędzy elementami systemu,
- na przejściu od form do znaczeń/znaków,
- na wnioskowaniu przez analogię,
- na abstrahowaniu,
- na opisywaniu systemu językowego.
- warunków biologicznych: (wrodzone predyspozycje: prawidłowo rozwijający się i funkcjonujący układ nerwowy i zmysły),
- warunków środowiskowych: (stymulacja językowa zapewniona, tam gdzie dziecko żyje),
- warunków genetycznych i wewnątrzmacicznych: (rozwój półkul mózgowych i lateralizacja).
- percepcja słuchowa: płód odbiera bodźce dźwiękowe – już od 16 tygodnia ciąży,
- percepcja słuchowa: płód ma wykształconą małżowinę uszną – od 24 tygodnia ciąży,
- artykulacja: płód rozpoczyna pracę mięśni, które w okresie postnatalnym,
- prozodia (melodia) i dźwięki języka (kody językowe): płód uczy się jej w trzecim trymestrze ciąży.
Kamienie milowe w rozwoju mowy dziecka:
- 2 miesiąc życia: pierwsze dźwięki: samogłoski: A, E, I, O, U, Y,
- 5-6 miesiąc życia: gaworzenie samonaśladowcze: spółgłoska + samogłoska = sylaba, najczęściej [p, b, m] = [PA, BA, MA],
- 1 rok życia: pojedyncze słowa, np: [TATA],
- 1,5 roku-2 lata życia: łączenie słów w zdania, np: [tata piciu],
- 3 rok życia: rozwój systemu składniowego: budowanie zdań złożonych,
- 3-5 rok życia: zdolność budowania narracji, np: buduję opowiadanie układając wydarzenia chronologicznie, i zachowując ciąg przyczynowo – skutkowy,
- 5-6 rok życia: kształtowanie się systemu językowego.
-
- NAŚLADOWANIE
- ROZUMIENIE
- SAMODZIELNE MÓWIENIE
*Fazy zdolności nabywania języka (Locke 1997):
- I. Niemowlę zwraca główną uwagę na twarz, jaki głos. Od swoich opiekunów uczy się prozodii mowy.
- II. Niemowlę koncentruję się na wypowiedziach i poznaniu społecznym.
- III. Faza analityczna: przechowywane formy językowe dziecko rozkłada na mniejsze, Proces ten jest wstępem do poznania gramatyki naszego języka.
- IV. Faza warunkująca proces uczenia się systemu leksykalnego dziecka.
Bibliografia:
- Błasiak-Tytuła M. (2019) Mowa dzieci dwujęzycznych. Norma i zaburzenia. Kraków