- Posted on
- Teczka Logopedy
- No Comments
red. Aleksandra Sęk
Według Styczek, Kania, Sołtys-Chmielowicz w terapii dzieci z dyslalią często zbytnią uwagę poświęca się na wywołanie konkretnej głoski przy nieprawidłowej artykulacji, a zdecydowanie za mało poświęca się pracy nad strukturą wyrazu, czyli:
Trudności w łączeniu fonemów w sylaby poprzez wymawianie pojedynczej głoski, pojawić się mogą u pacjentów afatycznych. Określenie z jakim możemy się spotkać to afazja fonotaktyczna.
Fonotaktyka wywodzi się działu fonologii, a przedmiotem badawczym jest analiza systemów fonologicznych w ujęciu syntagmatycznych właściwości. Fonotaktyka bada dopuszczalne ciągi fonemów, czyli możliwości i ograniczenia w badanym języku. Jedną z reguł fonotaktycznych w języku polskim jest:
Język polski ma charakter spółgłoskowy, co oznacza, że jest on fonologicznym językiem, w którym spółgłosek jest więcej w 70%, niż samogłosek. W przyjęciu 28-fonemowego systemu konsonantycznego to w teorii pojawić się może 756 innych grup 2-spółgłoskowych, 19 656 kombinacji 3-spółgłoskowych, i 491 400 układów 4-spółgłoskowych. Najłatwiejsze dla dzieci są grupy 2-spółgłoskowe, które zbudowane są ze spółgłosek, które pojawiają się najwcześniej w systemie fonetycznym języka ojczystego.
Przykłady połączeń 2-spółgłoskowych wymawianych przez dziecko, według stopniowania trudności:
Szkolenie z tego zakresu odbędzie się 27 lutego 2023 roku, link do szkolenia.
#speech #speechtheraphy #teczkalogopedy #szkoleniaonline #kursyonline #fonologia #fonologiajęzykapolskiego #funkcjefonologiczne #filologiapolska
Bibliografia:
Według Styczek, Kania, Sołtys-Chmielowicz w terapii dzieci z dyslalią często zbytnią uwagę poświęca się na wywołanie konkretnej głoski przy nieprawidłowej artykulacji, a zdecydowanie za mało poświęca się pracy nad strukturą wyrazu, czyli:
- budową sylabiczną,
- strukturą fonetyczno-fonologiczną
- powiązaniem sylaby i głoski czy też fonemu w wyrazie,
- jakością jednostki fonemu/głoski w sylabie, a dalej w wyrazie.
Trudności w łączeniu fonemów w sylaby poprzez wymawianie pojedynczej głoski, pojawić się mogą u pacjentów afatycznych. Określenie z jakim możemy się spotkać to afazja fonotaktyczna.
Fonotaktyka wywodzi się działu fonologii, a przedmiotem badawczym jest analiza systemów fonologicznych w ujęciu syntagmatycznych właściwości. Fonotaktyka bada dopuszczalne ciągi fonemów, czyli możliwości i ograniczenia w badanym języku. Jedną z reguł fonotaktycznych w języku polskim jest:
- brak wyrazów zaczynających się samogłoskami: [ę, ą, y],
- nie występowanie dźwięcznych obstruentów w wygłosie wyrazu,
- nie łączenie spółgłosek: [l, g, k] z samogłoską [y] (Milewski, 2021, s.48-50).
Język polski ma charakter spółgłoskowy, co oznacza, że jest on fonologicznym językiem, w którym spółgłosek jest więcej w 70%, niż samogłosek. W przyjęciu 28-fonemowego systemu konsonantycznego to w teorii pojawić się może 756 innych grup 2-spółgłoskowych, 19 656 kombinacji 3-spółgłoskowych, i 491 400 układów 4-spółgłoskowych. Najłatwiejsze dla dzieci są grupy 2-spółgłoskowe, które zbudowane są ze spółgłosek, które pojawiają się najwcześniej w systemie fonetycznym języka ojczystego.
Przykłady połączeń 2-spółgłoskowych wymawianych przez dziecko, według stopniowania trudności:
- spółgłoska zwarto-wybuchowa + spółgłoska zwarto-wybuchowa
- spółgłoska szczelinowa + spółgłoska zwarto-wybuchowa,
- spółgłoska zwarto-wybuchowa + spółgłoska szczelinowa
- spółgłoska szczelinowa + spółgłoska szczelinowa.
- sposób artykulacji głosek,
- pozycja grupy spółgłoskowej w wyrazie, ,
- szyk spółgłosek wewnątrz grupy spółgłoskowej,
- liczba spółgłosek w grupie (Milewski, 2021-83-84).
- żuf = żółw,
- sześ, szejść, szejś = sześć,
- spuch, spłuch = spuchł,
- mistrzcz, misrzm, miszcz = mistrz,
- desz, deczsz = deszcz,
- gwóź = gwóźdź.
- Marii Dłuskiej Fonetyka polska,
- Tytusa Benniego Fonetyka opisowa języka polskiego
- Bożeny Wierzchowskiej Wymowa polska, Fonetyka i fonologia języka polskiego,
- opisie jednostek elementarnych języka i mowy,
- częstości występowania układów fonotaktycznych, i odróżnienia ich rodzajów,
- odróżnieniu częstości występowania fonemów w inwentarzu, a frekwencji tekstowej,
- diagnozie zaburzeń mowy.
Szkolenie z tego zakresu odbędzie się 27 lutego 2023 roku, link do szkolenia.
#speech #speechtheraphy #teczkalogopedy #szkoleniaonline #kursyonline #fonologia #fonologiajęzykapolskiego #funkcjefonologiczne #filologiapolska
Bibliografia:
- Milewski S., 2021, Fonotaktyka i fonostatyka w teorii i praktyce logopedycznej w: Domagała A., Mirecka U., Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. T.1. Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne, Gdańsk, Harmonia Universalis, s.48-86.
- Korepetycje Fonetyka i fonologia języka polskiego prowadzący Aleksandra Sęk.