red. Aleksandra Sęk
Wyróżniamy wiele postaci afazji, które wynikają z uszkodzeń różnych ośrodków w mózgu. Ośrodek, który jest zaburzony wiąże się z zaburzeniami konkretnych funkcji przy dobrym funkcjonowaniu ośrodków nieuszkodzonych.
Idąc tym sposobem myślenia, wyróżniamy:
- afazję Wernickego,
- afazję Broki.
Kliniczno-neuropsychologiczne podziały afazji (Wernickego i Lichtheima):
1) korowa afazja ruchowa, w której uszkodzony jest ruchowy ośrodek mowy Broki:
- zachowane rozumienie mowy,
- zaburzenia mowy spontanicznej,
- trudności w pisaniu,
- trudności w powtarzaniu.
2) korowa afazja czuciowa, w której uszkodzony jest słuchowy ośrodek mowy Wernickego:
- zachowanie płynności wypowiedzi,
- zaburzenia rozumienia mowy,
- problemy z powtarzaniem ze słuchu,
- w przypadku głębokich zaburzeń mogą pojawić się zniekształcenia mowy w
postaci „żargonu afatycznego”.
3) transkorowa afazja ruchowa, w której uszkodzone zostało połączenie pomiędzy
ośrodkiem Broki a ośrodkami opowiadającymi za aktywność ośrodków mowy:
- zachowanie rozumienia mowy,
- zachowanie powtarzania mowy,
- zaburzenia mowy spontanicznej.
- w przypadku głębokich zaburzeń mogą pojawić się zniekształcenia mowy w
postaci „żargonu afatycznego”,
4) transkorowa afazja czuciowa, w której uszkodzone zostało połączenie pomiędzy ośrodkiem Wernickego, a ośrodkami opowiadającymi za aktywność ośrodków mowy:
- zachowanie powtarzania mowy,
- zachowanie programowania mowy spontanicznej,
- możliwe wystąpienie perseweracji artykulacyjnych, czyli utrzymanie układu
narządów mowy charakterystycznego dla głoski poprzedzającej w czasie np:
bitwa [b’tfa]. W przytoczonym przykładzie głoska [t] ubezdźwięcznia głoskę
[w] i powstanie artykulacja głoski [f], - przewiduje się występowanie neologizmów, czyli wyrazów nowopowstałych,
- możliwa „sałatka słowna”
- zaburzenia rozumienia mowy.
5) podkorowa afazja ruchowa, w której doszło do rozłączenia projekcji pomiędzy ośrodkiem Broki, a narządami artykulacyjnymi, (wyniki neuroobrazowania wskazują na uszkodzenia w obrębie jąder podstawy, torebki wewnętrznej):
- zachowanie rozumienia mowy,
- zachowanie pisania „od siebie”,
- zaburzenia mowy spontanicznej,
- zaburzenia powtarzania.
6) podkorowa afazja czuciowa, w której uszkodzone zostało połączenie pomiędzy ośrodkiem Wernickego, a projekcją okolicy słuchowej:
- zachowanie mowy spontanicznej,
- zachowanie umiejętności pisania,
- zachowanie umiejętności czytania,
- zaburzenia rozumienia mowy,
- zaburzenia powtarzania mowy,
- możliwość występowania amuzji, czyli głuchota wybiórcza, objawiająca się
niesłyszeniem tonów muzyki.
7) afazja przewodzenia (kondukcyjna), w której uszkodzone zostało połączenie pomiędzy ośrodkiem Broki a ośrodkiem Wernickego:
- zachowanie mowy „od siebie”,
- zachowanie rozumienia mowy,
- zachowanie umiejętności pisania,
- zachowanie umiejętności cichego czytania,
- zaburzenia powtarzania mowy.
Klasyfikacja afazji według Aleksandra Łurii:
1. afazja ruchowa kinestetyczna, w której podopieczny:
- występuje apraksja oralna,
- występuje agnozja somestetyczna,
- mowa jest zniekształcona,
- występują parafazje głoskowe i literowe, w mowie i piśmie,
- mogą wystąpić problemy ze słuchem fonematycznym.
2. afazja ruchowa kinetyczna, w której:
- zachowana jest prawidłowa artykulacja głosek pojedynczo, występuje mowa
skandowana, - zachowana jest zdolność odbioru mowy,
- występują zaburzenia płynności ruchów artykulacyjnych,
- mogą pojawić się perseweracje,
- mogą wystąpić trudności w płynności mowy, przez utratę nawyków
artykulacyjnych.
3. afazja motoryczna dynamiczna, w której:
- zachowane jest rozumienie mowy,
- pojawia się problem z samodzielnym tworzeniem wypowiedzi i odpowiadaniem na
pytania, - pojawia się problem w sformułowaniu dłuższej wypowiedzi,
- może występować echolalia, czy posługiwanie się embolem.
4. afazja akustyczno-gnostyczna, w której:
- zachowana jest mowa płynna, z prawidłową artykulacją głosek,
- pojawia się zaburzenia rozumienia mowy,
- pojawiają się zaburzenia w pisaniu i głośnym czytaniu,
- może występować brak umiejętności zidentyfikowania dźwiękowej formy wypowiedzi,
- występuje wielomówność [logorea],
- występuje „sałatka słowna”,
- mogą występować parafazje głoskowe,
- występować mogą neologizmy.
5. afazja akustyczno-mnestyczna, w której podopieczny:
- ma problemy z aktualizowaniem nazw,
- ma problem w rozumieniu długich wypowiedzi,
- ma trudności w powtarzaniu,
- ma problem z mową.
6. afazja semantyczna, w której podopieczny ma:
- trudności w rozumieniu złożonych gramatycznie form wypowiedzi,
- zaburzenia nazywania.
Szkolenie z tego zakresu znajdą Państwo poniżej
Jeżeli chcą Państwo przeczytać artykuły o podobnej tematyce, zapraszamy do przeczytania:
- Jak spowolnić bardzo szybką i niewyraźną mowę u osoby dorosłej?, red. Aleksandra
Sęk, - Zaburzenia zmysłów u osób po incydencie neurologicznym, red. Aleksandra Sęk,
- Diagnoza neurologicznych zaburzeń mowy po udarze mózgu (afazja, dyzartria,anartria),red. Aleksandra Sęk,
- Terapia zaburzeń mowy po udarze mózgu, red. Aleksandra Sęk.
Bibliografia:
- Grabias S., Kurkowski M., 2022, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin:
Wydawnictwo UMCS.