red. Aleksandra Sęk
Terapia logopedyczna dziecka z autyzmem.
Słowa kluczowe: autyzm, spektrum autyzmu, terapia.
Najczęstsze problemy diagnostyczne w funkcjonowaniu dziecka z autyzmem na przykładzie trzeciego roku życia dziecka (Korendo M., 2019, 2021):
- System językowy nie rozwija się w sposób normatywny:
- problem z percepcją, trudności z połączeniem słów w cigi,
- brak rozwoju fleksji i składni,
- z linearną organizacją wypowiedzi, w tym problemy z tworzeniem narracji,
- patos językowy i nadkompetencja, rozumieniem języka w sposób dosłowny,
- Trudności z budowaniem pola wspólnej uwagi:
- brak gestu wskazywania palcem,
- ze skupieniem uwagi na słuchaniu nadawcy wypowiedzi, na przykład częste wyłączenie się,
- brak naśladowania i uczenia się poprzez współdziałanie i naśladowanie, w tym na przykład zabawna przemiennego dawania czy brania przedmiotów i nie naśladowanie mimiki i zachowań,
- częste zachowania manipulacyjne,
- problemy z aktywnością fizyczną: dziecko wybiera zabawy, które wymagają ruchu, ale bez działania celowego,
- problem z kulturowym uczeniem się, w tym na przykład brak powitania ,,cześć” i pożegnania ,,pa pa”,
- nieobecność powtarzania czynności instrumentalnych oraz arbitralnych,
- W intencji komunikacyjnej, w tym częste problemy z podążaniem za intencją nadawcy wypowiedzi:
- z prawidłową intonacją,
- z tworzeniem dialogu według reguł, na przykład reguły ,,twarz w twarz”,
- w rozumieniu pytań,
- w zadawaniu pytań,
- z rozumieniem reguł w tym reguł społecznych,
- Z dostosowaniem się do sytuacji i poleceń na przykład rodziców, nauczycieli i terapeutów:
- trudności z naśladowaniem czynności dorosłych,
- działanie z odroczeniem,
- brak rozumienia zabaw paluszkowych, naprzemiennych, takich jak ,,a kuku” czy innych,
- Z poziomem sprawności motorycznych:
- problemy w sferze sensomotorycznej, które objawiają się: nadwrażliwością na przykład wybiórczość pokarmowa, nadwrażliwość słuchowa, na wilgoć (mokre nogi, ręce, ubrania)
- niski poziom samoobsługi,
- Występują fiksacje, zachowania autostymulacyjne czy stereotypowe.
- W tworzeniu relacji:
- brak utrzymania kontaktu wzrokowego,
- jawne sygnalizowanie dyskomfortu w czasie kontaktu z osobą, którą dziecko nie zna.
Terapia musi obejmować wiele sfer takich jak:
- powtarzanie ruchów i dźwięków mowy (artykulacji),
- rozumienie,
- nazywanie samodzielne,
- percepcję języka.
Aby język mógł się rozwijać powinien być wsparty stymulacją rozwoju sfer poznawczych i motorycznych (takich jak: funkcje wzrokowe, słuchowe, zabawy, motoryki małej, motoryki dużej, naśladownictwa, czucia dotyku/ smaku/ węchu), ponieważ one budują system językowy. Proponowane metody to: Programowanie języka, Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania, Program słuchowy, Manualne Torowanie Głosek i Gesty Artykulacyjne (Korendo M., 2021, 562-564).
Szkolenie z tego zakresu znajdą Państwo poniżej
Bibliografia:
- Korendo M., 2019, Rozwój języka dzieci z zespołem Aspergera – konsekwencje diagnostyczne w: Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk, Harmonia Universalis, s. 262-269.
- Korendo M., 2021, Dziecko z autyzmem w przedszkolu i na etapie edukacji wczesnoszkolnej w: Domagała A., Mirecka U., Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy, Gdańsk, Harmonia Universalis, s. 553-570.
#speech #speechtheraphy #teczkalogopedy #szkoleniaonline #kursyonline #autyzm #terapia #trudność