red. Aleksandra Sęk
Słowa kluczowe: dysleksja, sensomotoryka, dysleksja sensomotoryczna.
Jak nauczyć dziecko planowania ruchu, które jest niezbędne do prawidłowej nauki mowy, czytania, pisania stymulując funkcje motoryczne dziecka:
- Stymulacja motoryki dużej
a. równowaga:
– wchodzenie i schodzenie ze schodów
– chód wzdłuż linii, chodnika
– jazda na rowerze, który nie ma pedałów
b. koordynacja wzrokowo-ruchowa:
– kopanie, turlanie, rzucanie, łapanie piłki
– czynności domowe…
c. ruchy naprzemienne:
– tańczenie
– pływanie
– jazda na rowerze, który ma pedały
d. równowaga utrzymywana za pomocą konkretnych ruchów rąk:
– wchodzenie po i z drabiny
– zwis na pręcie ułożonym w poziomie
2. Trening sprawności manualnej
a. ruchy łokcia:
– ćwiczenie polega na wrzucaniu przedmiotów do pojemnika, który stoi
na podłodze o podobnej masie i kształcie
– wycieranie stolika czy podłogi
– zamiatanie
– odkurzanie
– zakładanie i zdejmowanie odzieży czy butów
b. chwyt:
– precyzyjne wkładanie klocków w różnych kształtach do otworów
– rzucanie do celu
– malowanie, rysowanie
– zamiatanie szufelką
– wkładanie, wyjmowanie i wkładanie przedmiotów w wyznaczonych
miejscach
c. ruchy nadgarstka:
– mycie rąk
– malowanie palcami
– zakręcanie i odkręcanie zakrętek czy pokrywek
– przelewanie wody czy przesypywanie piasku, również za pomocą
specjalnych narzędzi na przykład: łyżeczki
– próby przybijania młotkiem
– samodzielne spożywanie pokarmów
d. precyzyjne ruchy palców:
– praca z ciastoliną, modeliną czy plasteliną
– nawlekanie guzików, koralików
– rysowanie elementów brakujących
3. Ćwiczenia praksji oralnej.
Jak nauczyć dziecko planowania ruchu, które jest niezbędne do prawidłowej nauki mowy, czytania, pisania stymulując pamięć wzrokową sekwencyjną dziecka:
1. Praca na obrazkach:
– kolorowych konkretnych
– czarno-białych konkretnych
– symbolicznych
Jak nauczyć dziecko planowania ruchu, które jest niezbędne do prawidłowej nauki mowy, czytania, pisania stymulując pamięć wzrokową symultaniczną dziecka:
1. Praca na obrazkach:
– czarno-białych, kolorowych
– kolorowych konkretnych
– czarno-białych konkretnych
– symbolicznych
Bibliografia:
1. Cieszyńska-Rożek J., 2013. Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków, Centrum Metody Krakowskiej, s.393-395, 417-420.
Jeżeli chcą Państwo przeczytać artykuł o podobnej tematyce, zapraszam do przeczytania:
★ ,,Terapia dziecka zagrożonego dysleksją w szkole”, red. Aleksandra Sęk, link:
https://teczka-logopedy.pl/terapia-ucznia-z-dysleksja-w-szkole/
★ ,,Terapia dziecka zagrożonego dysleksją w przedszkolu” red. Aleksandra Sęk, link:
https://teczka-logopedy.pl/terapia-dziecka-zagrozonego-dysleksja-w-przedszkolu-2/
#speech #speechtheraphy #teczkalogopedy #szkoleniaonline #kursyonline #dysleksja
#dysleksjasensomotoryczna