red. Aleksandra Sęk
Co odpowiada za powstawanie mowy?
- kora mózgowa,
- nerwy czaszkowe, przede wszystkim te, które odpowiadają za unerwienie narządów
mowy: V, VII, IX, X, XII, - układ pozapiramidowy, który odpowiada za utrzymanie prawidłowego napięcia
mięśniowego w obrębie narządów mowy, - układ oddechowy,
- mięśnie fonacyjne i mięśnie artykulacyjne (Chrościńska-Krawczyk M., 2022,40).
Należy wiedzieć, że diagnoza pacjentów z zaburzeniami neurologicznymi jest procedurą
wielospecyficzną i ustrukturowaną. W diagnozie należy brać pod uwagę:
1) charakterystykę kliniczną,
2) ocenę psychologiczno-pedagogiczną,
3) uwarunkowania społeczne,
4) umiejętności porozumiewania się i wyrażania swoich potrzeb.
Diagnozując nieprawidłowości rozwojowe, specjaliści biorą pod uwagę:
- czynniki etiologiczne,
- typu patomechanizmu,
- specyfikę objawów,
- dynamikę ustępowania trudności w komunikacji (Panasiuk J., 2022, 309).
Jolanta Panasiuk wyodrębniła cztery osobne specyficzne zaburzenia mowy u dzieci.
Są nimi:
- alalia prolongata, która powstała na skutek zakłóceń w dojrzewaniu poszczególnych
struktur mózgowych, opóźniony rozwój mowy jest zwykły czy też prosty - alalia, która powstała na skutek uszkodzenia struktur mózgowych przed pierwszym
rokiem życia, przez co występują trudności z opanowaniem języka, - niedokształcenie mowy o typie afazji, które powstało na skutek schorzeń
neurologicznych powstałych między drugim a szóstym rokiem życia, przez co
występuje utrata nabytych wcześniej umiejętności językowych i trudności w
zaprogramowaniu na nowo konstrukcji słownych, - afazja dziecięca, która powstała na skutek uszkodzenia poszczególnych struktur w
mózgu po szóstym roku życia, przez co następuje częściowa bądź całkowita utrata
nabytych wcześniej umiejętności rozumienia języka i programowania go (Panasiuk J.,
2022, 315-316).
Niedokształcenie mowy o typie afazji to specyficzne zaburzenie mowy dziecka, które
w okresie, kiedy kształtowały się struktury językowe (między drugim a szóstym rokiem życia)
pojawiły się problemy neurologiczne. Im później dojdzie do uszkodzenia mózgu, a im
bardziej mowa była rozwinięta, tym lepsza diagnoza podopiecznego. Termin „afazja” wiąże
się z uszkodzeniem mózgu, a jej przyczyną są:
- specyficzne objawy,
- niedokształcenie mowy,
- zaburzenia z rozwojem sprawności, jak i kompetencji językowych (Panasiuk J.,
2022, 310-311).
Wynikiem wystąpienia zaburzeń mowy jest schorzenie neurologiczne, które prowadzi
do regresji sprawności, które zostały nabyte i dalszych trudności w rozwoju mowy. Często
towarzyszące ograniczenia słowne zastępowane są przez gest, mimikę, prozodię, pantomimę
czy kontekst sytuacyjny.
Objawy niedokształcenia mowy o typie afazji:
- dezintegracja opanowanych wcześniej struktur języka,
- problemy w aktywizacji języka,
- trudności w integracji mowy,
- deficyt językowy:
- fonetyczno-fonologiczny,
- fleksyjny,
- słowotwórczy,
- leksykalno-semantyczny,
- syntaktyczny,
- narracyjny.
Objawy afazji dziecięcej wyraźnie wiążą się z miejscem uszkodzenia mózgu, niż
w przypadku niedokształcenia mowy o typie afazji. Ponieważ rozwój systemu językowego
zakończył się, to niektóre patomechanizmy afazji dziecięcej odpowiadać będą objawom
afazji występującej u dorosłych. Różnica dotyczyć będzie dynamiki, w jakiej trudności
językowe zaczynają ustępować. U pacjentów z afazją dziecięcą możemy oczekiwać
szybszego i pełniejszego powrotu sprawności językowych, niż w przypadku pacjentów
dorosłych, ponieważ młodszy mózg jest bardziej plastyczny (Panasiuk J., 2022, 317).
Co nie występuje u pacjenta z niedokształcenie mowy o typie afazji:
- wady anatomiczne w obrębie narządów mowy,
- wady słuchu,
- ograniczenia intelektualne,
- trudności w rozwoju socjalizacji językowej.
#speech #speechtheraphy #teczka logopedy #szkoleniaonline #kursyonline #afazjadziecięca
#afazja #diagnozaafazji #neurologopedia
Szkolenia z tego zakresu znajdą Państwo poniżej
Bibliografia:
- Chrościńska-Krawczyk M., 2022, Diagnoza neurologiczna dzieci [w:] Grabias S.,
Panasiuk J., Woźniak T., Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego,
Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. - Panasiuk, J., 2022, Postępowanie logopedyczne w przypadkach alalii i
niedokształcenia mowy o typie afazji [w:] Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T.,
Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu
Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.