red. Aleksandra Sęk
Co to jest język?
Język to system znaków, który po poznaniu i opanowaniu umożliwia nam wejście do świata
komunikacji międzyludzkiej, budując przy tym tożsamość kulturową, jak i mając możliwość
identyfikacji z wybraną grupą etniczną. Funkcje języka: poznawcze, grupotwórcze,
interakcyjne.
Na czym polega rozwój języka?
- na budowaniu systemu językowego,
- na budowaniu świadomości jakie relacje zachodzą między formą i znaczeniem,
- na wyznaczaniu relacji i związków pomiędzy elementami systemu,
- na przejściu od form do znaczeń/znaków,
- na wnioskowaniu przez analogię,
- na abstrahowaniu,
- na opisywaniu systemu językowego.
Język kształtuje się w naszym umyśle. Umiejętność posługiwania się językiem zależy od:
- warunków biologicznych: (wrodzone predyspozycje: prawidłowo rozwijający się i
funkcjonujący układ nerwowy i zmysły), - warunków środowiskowych: (stymulacja językowa zapewniona, tam gdzie dziecko
żyje), - warunków genetycznych i wewnątrzmacicznych: (rozwój półkul mózgowych i
lateralizacja).
Dziecko nie nabywa języka razem z momentem urodzenia. Badania neuroobrazowania pracy
mózgu i ultrasonografii wykazały, iż rozwój mowy rozpoczyna się w okresie prenatalnym!
Dlatego tak ważna jest stymulacja językowa właśnie w tym okresie.
- percepcja słuchowa: płód odbiera bodźce dźwiękowe – już od 16 tygodnia ciąży,
- percepcja słuchowa: płód ma wykształconą małżowinę uszną – od 24 tygodnia ciąży,
- artykulacja: płód rozpoczyna pracę mięśni, które w okresie postnatalnym,
- prozodia (melodia) i dźwięki języka (kody językowe): płód uczy się jej w trzecim
trymestrze ciąży.
Rozwój mowy dziecka rozpoczyna się dzięki trójmodalemu układowi: lustrzanych neuronów.
Dziecko uczy się języka przetwarzając informację ruchowo – słuchowo – wzrokowe i reaguję
na nie. Kształtowanie się systemu językowego zależne jest od jakości i ilości doświadczeń
językowych, jakie zapewniamy dziecku. Warunkiem dobrze rozwijającego się języka jest
stała i dobra ekspozycja na język.
Kamienie milowe w rozwoju mowy dziecka:
- 2 miesiąc życia: pierwsze dźwięki: samogłoski: A, E, I, O, U, Y,
- 5-6 miesiąc życia: gaworzenie samonaśladowcze: spółgłoska + samogłoska =
sylaba, najczęściej [p, b, m] = [PA, BA, MA], - 1 rok życia: pojedyncze słowa, np: [TATA],
- 1,5 roku-2 lata życia: łączenie słów w zdania, np: [tata piciu],
- 3 rok życia: rozwój systemu składniowego: budowanie zdań złożonych,
- 3-5 rok życia: zdolność budowania narracji, np: buduję opowiadanie układając
wydarzenia chronologicznie, i zachowując ciąg przyczynowo – skutkowy, - 5-6 rok życia: kształtowanie się systemu językowego.
Kolejność nabywanych umiejętności językowych (Tomasello 2002):
- NAŚLADOWANIE
- ROZUMIENIE
- SAMODZIELNE MÓWIENIE
Rozwój mowy dziecka trwa +/- do 6 roku życia.
*Fazy zdolności nabywania języka (Locke 1997):
- I. Niemowlę zwraca główną uwagę na twarz, jaki głos. Od swoich opiekunów uczy się
prozodii mowy. - II. Niemowlę koncentruję się na wypowiedziach i poznaniu społecznym.
- III. Faza analityczna: przechowywane formy językowe dziecko rozkłada na mniejsze,
Proces ten jest wstępem do poznania gramatyki naszego języka. - IV. Faza warunkująca proces uczenia się systemu leksykalnego dziecka.
#speech #speechtheraphy #teczkalogopedy #szkoleniaonline #kursyonline #kamieniemilowe
#nabywaniejęzyka #rozwójmowy #rozwójmowydziecka #język #sprawnośćjęzykowa
Szkolenie z tego zakresu znajdą Państwo poniżej
Bibliografia:
- Błasiak-Tytuła M. (2019) Mowa dzieci dwujęzycznych. Norma i zaburzenia. Kraków